طرز تهیه باسلوق

باسلوق، طرز تهیه و پخت و درست کردن باسلوق به صورت خوشمزه و مجلسی در منزل مرحله به مرحله، basalog
دستور تهیه باسلوق به سبک و روش بازاری در منزل

باسلوق یا همان راحتی جزو شیرینی های سنتی و پرطرفدار ایرانیان است که از سوغات های مشهور ملایر و مراغه محسوب می شود. باسلوق را می توان به راحتی و بدون نیاز به فر در منزل درست کرد. باسلوق را هم می توان با شکر هم با شیره انگور درست کرد.

باسلوق را می توان در انواع مختلفی درست کرد، از جمله باسلوق زعفرانی، میوه ای، ژله ای و انواع طعم های دیگر. همچنین می توانید به جای باسلوق گرد، باسلوق رولتی درست کنید.

به هر حال اگر با طرز تهیه باسلوق آشنایی ندارید، ما در این آموزش شیرینی پزی ساده بارونک، مواد لازم و دستور تهیه باسلوق را آماده کرده ایم تا شما بتوانید به راحتی در منزل این شیرینی خوشمزه را درست کنید. در ادامه با دستور پخت باسلوق با سایت اینترنتی بارونک همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه باسلوق
نشاسته  ۱ پیمانه
شکر یک و نیم پیمانه
گلاب یک دوم پیمانه
آب  ۳ پیمانه
  کره ۴۰ گرم
پودر ژلاتین  ۲ قاشق چای خوری
هل  یک دوم قاشق چای خوری
گردو  به مقدار لازم
پودرنارگیل  به مقدار لازم
مراحل تهیه باسلوق

1. برای درست کردن باسلوق، ابتدا پودرژلاتین را با یک چهارم آب مخلوط می کنیم و روی حرارت غیرمستقیم یا بخار کتری قرار می دهیم تا بن ماری شود و ژلاتین کاملا در آب حل شود.

2. بعد در یک تابه شکر را با 2 پیمانه آب مخلوط می کنیم و روی شعله با حرارت ملایم می گذاریم و هم می زنیم تا شکر کاملا در آب حل شود.

3. سپس نشاسته را داخل یک پیمانه آب حل می کنیم و از صافی رد می کنیم. بعد آن را داخل مخلوط شکر و آب می ریزیم و هم می زنیم تا کامل یکدست شود.

4. حالا ژلاتین حل شده را به مواد داخل تابه اضافه می کنیم و هم می زنیم. بعد از حدود نیم ساعت هم زدن، گلاب و هل را هم داخل تابه می ریزیم و همچنان هم می زنیم و این کار را آنقدر ادامه می دهیم تا مواد حالت شیشه ای پیدا کند.

5. حالا کره آب شده را اضافه می کنیم و مواد را آنقدر هم می زنیم تا مواد کاملا داخل تابه جمع شده و از تابه جدا شود. حرارت را خاموش می کنیم و صبر می کنیم باسلوق کمی از حرارت بیفتد.

6. وقتی باسلوق کمی از حرارت افتاد، قبل از اینکه کامل خنک شود، از باسلوق به اندازه های کوچک برمی دارید و داخل دست گردی های کوچک درست می کنیم و داخل پودر نارگیل می غلتانیم.

7. در آخر هم روی باسلوق ها مغز گردو قرار می دهیم و آنها را در ظرف مناسب می چینیم و به مدت 3 ساعت داخل یخچال قرار می دهیم تا کاملا خنک شود. امیدواریم از خوردن این باسلوق های خانگی خوشمزه لذت ببرید.

نکات پخت باسلوق

برای درست کردن باسلوق بهتر است از تابه نچسب استفاده کنید. در صورتیکه باسلوق شیرین تر دوست دارید، می توانید نصف پیمانه شکر بیشتر بریزید.

باسلوق فقط تا هنگامی که گرم باشد، قابل شکل دادن هست، پس در انتها برای شکل دادن باید سرعت عمل داشته باشید.

پودر نارگیل چرب برای تهیه باسلوق گزینه مناسب تری هست.

جایگزین گردو

به جای مغزگردو می توانید از مغزپسته و بادام استفاده کنید.

باسلوق رنگی

برای درست کردن باسلوق با رنگ های مختلف، می توانید از رنگ خوراکی ژله ای یا زعفران دم کرده استفاده کنید، این مواد راهمراه گلاب و هل به تابه اضافه کنید.

اندازه و شکل باسلوق

توجه کنید اندازه و شکل باسلوق به سلیقه و خلاقیت شما بستگی دارد، می توانید پودر نارگیل و مغزها را روی یک ظرف پلاستیکی صاف بریزید و مواد باسلوق را روی آن قرار دهید و بعد از سفت شدن داخل یخچال، به شکل های مختلف برش دهید.

منبع : طرز تهیه باسلوق خانگی خوشمزه و مجلسی