طرز تهیه مربای هویج

مربای هویج، طرز تهیه و پخت مربای هویج خوشمزه در منزل، moraba havich
دستور پخت مربای هویج کارخانه ای

مربای هویج یکی دیگر از مرباهای خوشمزه و پرطرفدار است. مرباها از جمله خوراکی هایی هستند که در وعده صبحانه و گاه در عصرانه سرو می شوند. شما هم اگر دوست دارید یک مربا خانگی با دسپخت خودتان درست کنید می توانید به آسانی یک مربای هویج خوشمزه و خوش رنگ زعفرانی و کارخانه ای را در منزل در کمترین زمان و با کمترین هزینه درست کنید.

به هر حال اگر با طرز تهیه مربای هویج آشنایی ندارید، ما در این آموزش آشپزی بارونک، مواد لازم با پیمانه لیوان و دستور تهیه این مربای خوشمزه را آماده کرده ایم تا شما بتوانید با این آموزش ساده، به راحتی در منزل این مربای هویج خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله  درست کنید.

مواد لازم برای مربای هویج
هویج  500 گرم
شکر  500 گرم
آب  2 لیوان
زعفران دم کرده  1 قاشق غذاخوری
گلاب  1 تا 2 قاشق غذاخوری
آبلیمو  1 قاشق غذاخوری
مراحل تهیه و پخت مربای هویج

1. برای درست کردن مربای هویج، ابتدا هویج ها را پوست گرفته و رنده می کنیم و در قابلمه می ریزیم. توجه داشته باشید که برای پخت مربای هویج از قابلمه لعابی استفاده کنید. سپس دو لیوان آب به هویج ها اضافه کرده و قابلمه را روی شعله متناسب با سایز قابلمه و روی حرارت ملایم می گذاریم.

دقت کنید که حتما حرارت ملایم باشد، چون اگر مربا را با حرارت زیاد بپزید، مربا شکرک می زند و کیفیت لازم به دست نمی آید.

2. حدود 10 دقیقه می جوشانیم تا هویج کمی از سفتی دربیاید و روی حرارت کمی نرم شود. بعد شکر را اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا شکر مخلوط شود.

3. سپس صبر می کنیم تا مربا آروم آروم بجوشد و کم کم قوام پیدا کند. در این مرحله نیازی به هم زدن مربا نیست. حدود یک ساعت و نیم ساعت زمان لازم است تا مربا قوام بیاید. دقت کنید که به هیچ عنوان شکرهایی که حین جوشیدن روی دیواره قابلمه باقی می ماند را هم نزنید و با مربا قاطی نکنید.

4. برای تست قوام مربا کمی از شیره مربا را در ظرفی می ریزیم و در یخچال می گذاریم تا خنک شود. بعد از چند دقیقه با انگشت، خطی وسط شهد مربا می کشیم، اگر به آرومی این فاصله پر شد یعنی شهد قوام آمده است.

5. وقتی شهد مربا قوام آمد، گلاب، زعفران و آبلیمو را اضافه کره و صبر می کنیم 3 تا 4 دقیقه دیگر بجوشد و بعد حرارت را خاموش می کنیم.

6. وقتی مربا پخته شد، صبر می کنیم که مربا داخل قابلمه کامل خنک شود. بعد در ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

نکات پخت مربای هویج

جایگزین گلاب و آبلیمو

به جای گلاب می توانید یک چهارم قاشق چای خوری وانیل اضافه کنید و به جای آبلیمو یک چهارم قاشق چای خوری جوهر لیمو بریزید.

دقت کنید که هیچ وقت قاشق چرب را داخل مربا نزنید، چون باعث کپک زدن مربا می شود.


انتخاب نوع قابلمه

برای پختن مربای هویج بهترین قابلمه، قابلمه لعابی هست. بهتراست از قابلمه روی یا آلومینیومی استفاده نکنید، چون باعث تیره شدن رنگ مربا می شود. قابلمه تفلون هم مناسب نیست، چون ممکن است همیشه حتی بعد از شستشو کمی چربی در جدار تفلون باقی بماند که باعث کپک زدن مربا می شود.

بهتر است برای هم زدن مربا از قاشق استیل استفاده کنید و قبل از شروع پخت حتما آن را خوب بشویید تا مطمئن شوید هیچ چربی روی قاشق نیست. چون ذره ای چربی باعث کپک زدن مربا می شود.

در صورت تمایل می توانید موقع پخت، 2 عدد هل یا در انتها 1 قاشق عرق هل اضافه کنید.


اگر همه نکات رعایت شود امکان ندارد مربا شکرک بزند ولی اگه شکرک زد، می توانید کمی آب و کمی آبلیمو به مربا اضافه کنید و روی حرارت ملایم کمی بجوشانید تا به قوام برسد.

منبع : نی نی سایت - پرشین تولز