دستور پخت شیرینی زنجبیل به روشی خوشمزه و مرحله به مرحله

شیرینی زنجبیل از آن دسته شیرینی هایی می باشد که خیلی راحت و بدون دردسر درست می شود و شما می توانید این شیرینی خوشمزه را برای عید نوروز هم درست کنید. همچنین شما می توانید شیرینی زنجبیل را در کنار چایی به عنوان یک عصرانه عالی هم سرو کنید.

شیرینی زنجبیل شهرهای قزوین، ماکو، خراسان جنوبی و بیرجند در ایران مشهور می باشد و اگر شما این شیرینی را مطابق این دستور شیرینی پزی درست کنید، شیرینی زنجبیل نرم و خوشمزه ای خواهید داشت. برای دیدن سایر آموزش های شیرینی پزی بارونک بر روی طرز تهیه شیرینی خانگی کلیک کنید.

من برای این شیرینی، زنجبیل خیلی کم ریختم و از مهمان های خود با این شیرینی در کنار چایی پذیرایی کردم. جالب است کسی هم متوجه نشد چه نوع شیرینی می باشد. با مواد لازم گفته شده در این آموزش شیرینی پزی، شما می توانید تعداد 50 تا 60 عدد شیرینی زنجبیل درست کنید.

به هر حال اگر با طرز تهیه و درست کردن شیرینی زنجبیل آشنایی ندارید، ما در این آموزش آشپزی بارونک، طرز تهیه و مواد لازم شیرینی زنجبیل را آماده کرده ایم و شما با این آموزش شیرینی پزی به تنهایی در خانه می توانید شیرینی زنجبیل خوشمزه و مجلسی درست کنید.

مواد لازم شیرینی زنجبیل
روغن جامد ۱۲۵ گرم - تقریبا نصف لیوان
پودر قند  ۸۰ گرم - نصف لیوان
آرد سفید تقریبا ۲۲۵ گرم - یک و نیم لیوان
تخم مرغ ۱ عدد
زنجبیل یک قاشق چای خوری
مراحل تهیه و پخت شیرینی زنجبیل

1. برای درست کردن شیرینی زنجبیل در خانه ابتدا همه مواد را از یخچال خارج می کنیم تا به دمای محیط برسند. نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که من در پخت این شیرینی از نصف روغن قنادی و نصف روغن حیوانی استفاده کردم. البته شما به جای روغن صاف می توانید از روغن جامد هم استفاده کنید. از کره نمی توانید استفاده کنید.

2. برای شروع پودر قند و آرد را الک می کنیم. روغن و پودر قند را در یک کاسه با همزن به مدت سه تا چهار دقیقه هم می زنیم. سپس تخم مرغ را اضافه می کنیم و پس از یک دقیقه هم زدن زنجبیل را اضافه می کنیم و دوباره هم می زنیم.

3. در ادامه آرد را به تدریج و به آرامی اضافه می کنیم و با نوک انگشت خمیر را جمع می کنیم. توجه کنید میزان گفته شده آرد تقریبی است و باید به اندازه ای اضافه کنید تا خمیر چسبندگی نداشته باشد و خمیر نرم و لطیفی داشته باشیم اگر زیاد بریزید لطافت خمیر از دست می رود.

4. در این مرحله خمیر را به مدت 20 تا 30 دقیقه استراحت می دهیم. پس از استراحت خمیر، آن را بین دو تا کیسه فریزر پهن می کنیم و با استفاده از وردنه آن را به قطر 3 میلی متر باز می کنیم.

5. حالا با استفاده از قالب دلخواه خود، شروع به قالب زدن می کنیم و یکی یکی شیرینی ها را داخل سینی فر می چنیم. بعد از اینکه کار قالب زدن تمام شد، روی شیرینی را با استفاده از مخلوط زرده تخم و زعفران رومال می کنیم. البته من کمی هم خرفه روش ریختم.

6. در این مرحله سینی حاوی شیرینی های زنجبیل را داخل فر گرم شده با دمای 160 درجه سانتی گراد به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار می دهیم تا شیرینی ها بپزد. پس از اینکه از پخت شیرینی ها مطمئن شدیم، سینی را از فر بیرون می آوریم و بعد از اینکه شیرینی ها کمی خنک شد، آن ها را از فر بیرون می آوریم.

7. توجه کنید برای گرم کردن فر باید آن را از 15 دقیقه قبل با دمای گفته شده روشن کنید. امیدواریم از خوردن این شیرینی های زنجبیل خانگی خوشمزه و مجلسی لذت ببرید.

نکات پخت شیرینی های زنجبیل
شیرینی زنجبیل بدون فر

در صورتی که به فر دسترسی نداشتید می توانید این شیرینی را داخل فر دست ساز هم درست کنید. مدت ماندگاری این شیرینی یک ماه می باشد. البته برای این کار باید شیرینی ها را در ظرف درب بسته و در محیط خنک نگهداری کنید.