طرز تهیه آش شله قلمکار

دستور پخت آش شله قلمکار اصل

آش شله قلمکار از آش های سنتی و معروف ایرانی است که بیشتر در ماه های رمضان پخته می شود و به صورت نذری در میان مردم پخش می شود. آش شله قلمکار جزو آن دسته از آش های ایرانی است که نیاز به زمان ، صبر و حوصله بیشتری برای پخت دارد اما طعم آن واقعا بی نظیر و عالی می باشد و ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

آش شله قلمکار بخاطر اینکه در پخت آن از سبزیجات ، گوشت و انواع حبوبات استفاده می شود بسیار مقوی می باشد. همچنین این آش اصالتاً کشک ندارد اما در بعضی از دستور های آشپزی ، به آن کشک هم اضافه می کنند. علاوه بر این در برخی از شهرهای کشورمان همانند مشهد ، رشت ، اصفهان و تهران ، این آش را با مواد مختلف می پزند.

اگر با طرز تهیه آش شله قلمکار آشنایی ندارید در این آموزش آشپزی بارونک ، طرز تهیه آش شله قلمکار به همراه مواد لازم آماده کرده ایم که شما با این آموزش آشپزی می توانید آش شله قلمکار خوشمزه و مخصوص درست کنید.

طرز تهیه آش ترخینه خوشمزه
طرز تهیه آش ترخینه خوشمزه
آش ترخیه از آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که بیشتر در ...

توجه : اگر می خواهید این آش را برای 12 یا 18 و یا بیشتر بپزید می توانید مواد لازم گفته شده را دو برابر یا سه برابر و ... کنید.

مواد لازم آش شله قلمکار - 6 نفر
نخود سه چهارم لیوان
لوبیا چیتی سه چهارم لیوان
لوبیا قرمز نصف لیوان
لوبیا سفید نصف لیوان
عدس نصف لیوان
ماش یک لیوان
بلغور گندم یک لیوان
برنج نیم دانه نصف لیوان
سبزی آش یک کیلو
ترخون و مرزه یک لیوان
گوشت با استخوان 500 گرم
پیاز 4 عدد
زردچوبه به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
مراحل تهیه آش شله قلمکار

1. ابتدا حبوبات به جز عدس را از شب قبل خیس کنید و سعی کنید چند باری آبشان را عوض کنید تا علاوه بر اینکه نفخ شون برود راحت تر پخته شوند. عدس را هم یک ساعت قبل از پخت خیس کنید کافی است.

2. برای شروع گوشت با استخوان را در یک قابلمه به همراه پیاز و آب زیاد روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد. آب زیاد می ریزیم چون بعدا آب گوشت را به آش اضافه می کنیم. بعد از اینکه گوشت ، پخت استخوان های آن را جدا می کنیم و گوشت را به وسیله گوشتکوب دستی می کوبیم.

3. در این مرحله دوعدد پیاز را به صورت نگینی و ریز خرد می کنیم و آن را در قابلمه که برای آش در نظر گرفته ایم به همراه کمی روغن تفت می دهیم. بعد از تفت ، کمی زردچوبه هم اضافه می کنیم و دوباره تفت می دهیم. سپس نخود ، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز را همراه آب گوشت به قابلمه آش اضافه می کنیم.

4. سپس حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد از اینکه به جوش آمد حرارت را کم می کنیم تا به مدت دو ساعت همه مواد به خوبی و با حرارت ملایم بپزند. هر جا احساس کردید که آب آش کم است می توانید مقدار آب جوش اضافه کنید.

5. بعد از اینکه حبوبات نیم پز شدند بلغور ، برنج ، ماش و عدس را اضافه می کنیم و حدود یک ساعت صبر می کنیم تا حبوبات بپزند. بعد از یک ساعت گوشت پخته و کوبیده شده را به همراه سبزی ها که از قبل خرد کردیم اضافه می کنیم. سپس سریع پیاز داغ درست می کنیم و نصف پیاز داغ را به همراه نمک و فلفل سیاه به قابلمه آش اضافه می کنیم و حدود یک ساعت دیگر منتظر می مانیم تا آش با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد. در این مدت هر از گاهی آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

6. پس از اینکه آش شله قلمکار به خوبی پخت و جا افتاد حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و آن را در ظرف سرو می کشیم و به همراه پیاز داغ و کشک تزیین می کنیم. امیدوارم از خوردن این آش شله قلمکار خوشمزه لذت ببرید.