طرز تهیه خورشت بامیه

خورش بامیه ، خورشت بامیه ، مواد لازم خورشت بامیه ، طرز تهیه و دستور پخت خورشت بامیه ، khoresh-bamie
دستور پخت خورشت مرغ

خورشت بامیه یکی از خورش های معروف و پرطرفدار جنوبی می باشد که هم اکنون در تمام ایران این خورشت خوشمزه و پرخاصیت پخته می شود. همان طور که می دانید بامیه خواص بسیار زیادی دارد و در درمان پوکی استخوان ،یبوست ، کم خونی و دیابت مفید می باشد. البته افراد زیادی خورشت بامیه را به علت لزج بودن آن دوست ندارد و ما برای این دسته از فراد در ابتدای پخت راه حلی قرار دادیم که لزج بودن بامیه را تا حد زیادی از بین می رود.

همچنین اگر می خواهید خورشت بامیه مجلسی و شیکی داشته باشید می توانید موقع سرو آن را با سیب زمینی سرخ کرده تزیین کنید. در این پست آموزش آشپزی بارونک دستور پخت و طرز تهیه خورش بامیه به همراه مواد لازم برای 4 نفر آماده کرده ایم که شما می توانید با این آموزش آشپزی ، خورشت بامیه خوشمزه و مجلسی درست کنید.

مواد لازم خورشت بامیه
گوشت خورشتی 250 گرم
بامیه 400 گرم
پیاز 1 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
سیر به میزان لازم
زعفران به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
آبلیمو به میزان لازم
نمک به میزان لازم

مراحل تهیه خورشت بامیه

برای تهیه خورش بامیه ، ابتدا برای اینکه لیزی بامیه ها از بین برود چوب ته بامیه را فقط کمی کوتاه می کنیم و بعد آن ها را داخل ظرف آب سرد می ریزیم و کمی نمک هم بهشون می زنیم و به مدت دو ساعت صبر می کنیم تا توی آب نمک بمانند. سپس بامیه را می شوریم و کنار می گذاریم. (مراقب باشید اگر انتهای بامیه ها را بیشتر ببرید باز می شود و خورشت بامیه شما لزج می شود)

حالا پیاز را به صورت نگینی و ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک قابلمه روی حرارت قرار می دهیم وقتی که پیازها طلایی شدند گوشت را که از قبل به صورت قورمه ای همانند خورشت قیمه خرد کرده ایم به قابلمه پیاز اضافه می کنیم و بعد از تفت دادن مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و آب هم به اندازه ای می ریزیم که بعد از پخت حدود یک لیوان آب برای پختن بامیه ها داشته باشیم. (من سه لیوان ریختم)

در این مرحله داخل تابه ای که برای پخت خورشت در نظر گرفته ایم کمی روغن می ریزیم و اگه طعم سیر را دوست دارید یکی دو حبه سیر را له کنید و به تابه اضافه کنید و با روغن تفت دهید. سپس بامیه ها را که از قبل شسته و آماده کرده ایم به تابه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رنگ بامیه ها عوض شود.

سپس مقداری رب گوجه فرنگی و کمی فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و گوشت پخته شده را با آبی که دارد به مواد داخل تابه اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم و به مدت تقریبا 20 دقیقه صبر می کنیم تا خورش بامیه خوب بپزد و جا بیفتد. توجه کنید برای جا افتادن خورشت بامیه بهتر است اجازه بدهید روی حرارت ملایم ملایم و به آرامی بپزد و جا بیفتد همچنین نباید این خورشت را زیاد هم بزنید چرا که بامیه بسیار حساس هستند و هم زدن زیادی ممکن است باعت لیز شدن خورشت شود.

پس از اینکه خورشت بامیه پخت و حرارت زیر تابه را خاموش کردید مقدار خیلی کم آبلیمو و زعفران به خورش بامیه اضافه کنید تا خوشمزه تر و خوش طعم تر شود. همچنین می توانید دو عدد سیب زمینی رو با کمی زردچوبه به صورت طلایی سرخ کنید و موقع سرو برای تزیین و زیباتر شدن خورشت بامیه استفاده کنید.

منبع : خورشت بامیه