خورشت آلو اسفناج یکی از انواع خورشت های خوشمزه و محبوب ایرانیان است که این خورشت را معمولا در فصل پاییز و زمستان که فصل اسفناج است درست می کنند. شما می توانید با این دستور آشپزی و با مقداری گوشت, اسفناج و آلو, خورشت آلو اسفناج خوشمزه و مجلسی لذیذ برای مهمان ها و یا همسر خود درست کنید. در ادامه دستور پخت طرز تهیه خورشت آلو اسفناج را مشاهده می کنید.

 مواد لازم مقدار لازم
 گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
 آلو خورشتی  برای هر نفر ۲ عدد
 اسفناج  ۱ کیلوگرم
 پیاز ۲ عدد
 نمک  به میزان لازم
 فلفل به میزان لازم
 زردچوبه  به میزان لازم

مراحل تهیه خورشت آلو اسفناج

  1. برای تهیه خورشت آلو اسفناج پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید بعد از سرخ شدن پیازها, گوشت را که از قبل شسته و به تکه های درشت تقسیم کرده ایم داخل ظرف پیاز اضافه می کنیم تا رنگ گوشت تغییر کند.
  2. بعد از اینکه رنگ گوشت ها کمی تغییر کرد و بوی خوب گوشت و پیاز بلند شد مقداری زردچوبه, فلفل و نمک اضافه می کنیم و بعد از تفت دادن, چند لیوان آب به ظرف گوشت اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا گوشت نیم پز شود.
  3. در این فاصله اسفناج ها را که از قبل شسته و خرد کرده اید داخل ظرفی جدا بریزید و با مقداری روغن تفت دهید و ۱ ساعت آخر پخت اسفناج ها را به خورش اضافه کنید و صبر کنید تا خورشت با حرارت آرام خوب بپزد و جا بیفتد.
  4. وقتی که به ۲۰ دقیقه آخر پخت رسیدید آلوها را خوب بشورید و بعد به خورشت اضافه کنید سپس صبر کنید تا خورشت مان با آلو ها خوب بپزد و جا بیفتد. نباید زودتر از این مرحله آلوها را اضافه کنید چون ممکن است باعث تلخی زیادی خورشت شود. بعد از پخت کامل خورشت آلو اسفناج آن را همراه با پلو دم کشیده زعفرانی میل کنید.
طرز تهیه خورشت قورمه سبزی
طرز تهیه خورشت قورمه سبزی
برای تهیه خورشت قورمه سبزی لوبیا را از شب قبل خیس می کنیم و دو سه بار آب ظرف را عوض می کنیم ...

نکاتی برای خوشمزه تر شدن خورشت آلو اسفناج

گوشت خورشت

برای خوشمزه تر بیشتر خورشت آلو اسفناج می تونید از گوشت سر دست یا ماهیچه گوسفندی استفاده کنید. من از گوشت ماهیچه گوسفند استفاده کردم چون ماهیچه گوشت لخم بدون چربی عضلات است و لعاب دار و دیرپز است و معمولا در آب پخته می شود این گوشت برای خورشت بامیه, خورشت کرفس و خورشت آلو بسیار مناسب است.

مقدار آب خورشت

شما باید همان ابتدا آب به اندازه کافی به خورشت اضافه کنید چون اضافه کردن آب در وسط پخت باعث بد طعم شدن خورشت می شود و توجه کنید این خورشت هم نباید زیاد آب داشته باشد خورشت خوشمزه خورشتی است که تنگ آب و به روغن افتاده باشد.

چاشنی خورشت

آلو چاشنی خورشت آلو اسفناج می باشد و حتما باید یه ربع تا بیس دقیقه مونده به آخر پخت اضافه کنید چون اگر بیش از این مدت بپزد هم له می شود و هم خورشت شما تلخ می شود. معمولا برای هر نفر ۲ عدد آلو به خورشت اضافه می کنند. اگر مزه آلوهای شما هم شیرین بود می توانید کمی آبلیمو هم اضافه کنید.

اسفناج خورشت

بعضی ها اسفناج ها را زیاد سرخ می کنند که باعث تلخی اسفناج ها می شود و بعضی دیگر هم خیلی کم سرخ می کنند که طعم خوبی ندارد. من خودم اسفناج ها را تا حدی سرخ کردم که نه سیاه شد و نه طعمش تلخ شد.

اضافه کردن تره خورشتی

بعضی ها دوست دارند داخل خورشت آلو اسفناج از تره خورشتی هم استفاده کنند در این صورت مقدار اسفناج ها را نصف کنید.